Najpopularniejsze posty na Facebooku to te, które otrzymują najwięcej wyświetleń użytkowników. Według raportu Facebooka z pierwszego kwartału 2023 roku, najczęściej oglądanym typem treści tamże były posty bez linków (zawierające tylko tekst, zdjęcia lub filmy), które stanowiły 85,4% wszystkich wyświetleń. Posty z linkami do innych stron internetowych stanowiły tylko 14,6% wyświetleń.
Większość postów bez linków, które widzieli użytkownicy w swoich kanałach informacyjnych, pochodziła od ich znajomych i obserwowanych osób (48,6%), a następnie od grup, do których należeli (18,5%). Natomiast większość postów z linkami pochodziła od stron, które użytkownicy obserwowali (7,7%), a tylko 2,5% od ich znajomych i obserwowanych osób.
Jakie treści o św. Michale „klikają się” najlepiej?
W naszym wykazie najbardziej popularnych postów poświęconych św. Michałowi Archaniołowi braliśmy pod uwagę następujące wartości: reakcje (polubienia), komentarze, udostępnienia oraz wyświetlenia (w przypadku filmów czy rolek).
Na profilu agencji informacyjnej Catholic News Agency (2,3 mln obserwujących!) post (rolka) pt. St. Michael the Archangel Prayer z 21 października 2018 r., zawierający modlitwę papieża Leona XIII do św. Michała Archanioła, doczekał się 53 tys. reakcji, 2,2 tys. komentarzy oraz 1 mln wyświetleń.
2 marca 2022 r. na tym samym profilu został opublikowany post pt. St. Michael the Archangel, made protector of capital of Ukraine (Święty Michał Archanioł, opiekun stolicy Ukrainy). Widoczne na nim zdjęcie przedstawia monumentalną postać Archanioła, patrona Ukrainy i Kijowa, który w jednej ręce trzyma tarczę, w drugiej zaś dzierży płonący miecz. Posąg ten został umieszczony na szczycie Lackiej Bramy na Placu Niepodległości w Kijowie w 2002 r. Post opublikowany po inwazji Rosji na Ukrainę cieszył się sporą popularnością, zdobywając 16 tys. reakcji, 1,2 tys. komentarzy oraz 4,5 tys. udostępnień.
EWTN to nazwa katolickiej sieci medialnej, której założycielką była zmarła w 2016 r. matka Angelika, klaryska. Post St. Michael the Archangel Prayer na profilu EWTN (1,4 mln obserwujących), zawierający modlitwę do św. Michała Archanioła, opublikowany 27 sierpnia 2021 r. doczekał się 10 tys. reakcji (polubień), 1,4 tys. komentarzy oraz 4,5 tys. udostępnień.
Catholic Online (2,9 mln obserwujących) jest – jak czytamy w prezentacji – ogólnoświatową biblioteką katolicką. „W obliczu wielkiego zła panującego obecnie na świecie, prosimy – apelują autorzy Catholic Online – o modlitwę za wstawiennictwem świętego Michała. Święty Michale módl się za nami…”. Post (rolka) z 31 sierpnia 2016 r. pt. St. Michael the Archangel przyniósł 14 tys. polubień, 825 komentarzy oraz 166 tys. wyświetleń.
Zespół redaktorów sieci Catholic Link (1 mln obserwujących) tworzą młodzi katoliccy specjaliści z krajów hiszpańskojęzycznych: (Peru, Kolumbia, Ekwador, Paragwaj, Argentyna, Meksyk, Hiszpania). Rolka strony z 29 września 2017 r. zatytułowana: ¿Qué tanto sabes sobre los Arcángeles? Si te gustó este video compártelo con tus amigos (Jak wiele wiesz o Archaniołach? Jeśli podobał Ci się ten film, podziel się nim ze znajomymi) otrzymała 16 tys. polubień, spotkała się z 537 komentarzami, została wyświetlona blisko 800 tys. razy.
Modlitwa funkcjonariuszy policji do swojego patrona pt. St. Michael the Archangel, patron of police officers, pray for us! znalazła uznanie w postaci 12 tys. reakcji, 494 komentarzy i 25 tys. udostępnień (post z 17 lipca 2016 r., strona: The Catholic Company).
San Michele Arcangelo – Monte Sant’Angelo to jedna ze stron skupiających czcicieli św. Michała Archanioła z Sanktuarium na Gargano (45 tys. obserwujących). Rolka z 24 września 2021 r. (56 tys. odbiorców 5,3 tys. komentarzy) osiągnęła 444 tys. wyświetleń wśród odbiorców.
Post Święty Michale opiekuj się Polską (11 listopada 2021 r.) na profilu Któż jak Bóg miał z kolei 7,8 tys. reakcji, 176 komentarzy i 301 udostępnień.
I na koniec jeszcze dwa posty:
Saint Michael Movement to profil – jak się wydaje – Kościoła Maronickiego w Libanie. Z okazji uroczystości św. Michała autorzy profilu zamieścili rolkę zawierającą modlitwę papieża Leona XIII do św. Michała Archanioła (w języku arabskim), którą zobaczyło 662 tys. odbiorców.
Na profilu Michalici zaś 29 września 2022 r. ukazał się post pt. Akt oddania św. Michałowi Archaniołowi, który dotarł do blisko 10 tys. odbiorców (25 sierpnia 2023 r.). Ten sam post na grupie michalici.pl liczącej 3,1 tys. członków zobaczyło ponad 2,8 tys. odbiorców.
Gdzie w sieci gromadzą się archanielscy czciciele?
Na koniec tego przeglądu stron i postów dedykowanych Michałowi Archaniołowi na Facebooku powiedzmy dwa słowa o popularnych grupach i hasztagach. Na Facebooku znajduje się bardzo wiele popularnych grup, którym patronuje Hetman Zastępów Niebieskich. Znajdziemy wśród nich grupy publiczne, otwarte dla wszystkich zainteresowanych nazwą grupy i tematyką postów oraz prywatne, zastrzeżone tylko dla wybranych użytkowników Facebooka. Aby dołączyć do takiej grupy, należy wysłać prośbę o dołączenie i poczekać na jej zatwierdzenie przez administratora grupy.
Tematyka postów w grupach poświęconych św. Michałowi Archaniołowi jest zróżnicowana i może obejmować rozmaite aspekty związane ze światem czystych duchów. W postach z tych grup św. Michał Archanioła to postać, która posiada następujące cechy:
Siła i odwaga: św. Michał Archanioł jest przedstawiany jako (arch)anioł o wyjątkowej sile i odwadze, który walczy z siłami ciemności i broni ludzi przed złem.
Ochrona: św. Michał Archanioł jest uważany za anioła opiekuńczego, który chroni ludzi przed niebezpieczeństwami i pomaga im w trudnych sytuacjach.
Modlitwa: św. Michał Archanioł jest często przedstawiany jako patron modlitwy i duchowego wsparcia.
Zwycięstwo nad szatanem: św. Michał Archanioł, którego imię oznacza Któż jak Bóg jest przywódcą aniołów, który pokonał Lucypera i zbuntowane duchy.
Sąd Ostateczny: św. Michał Archanioł jest uważany za anioła, który przybędzie zapowiedzieć Sąd Ostateczny, podczas którego dokona się sąd nad żywymi i umarłymi.
Najpopularniejsze z grup związanych tematycznie z Księciem Wojska Niebieskiego to:
San Miguel Arcángel; grupa publiczna (404,1 tys. członków);
Saint Michael the Archangel; grupa prywatna (166,9 tys. członków);
Służba ze Św. Michałem Archaniołem Kościołowi w Polsce i na świecie; grupa publiczna (61,2 tys. członków);
San Michele Arcangelo; grupa prywatna (62 tys. członków);
Home of Michael the Archangel; grupa publiczna (48,3 tys. członków);
San Michele Arcangelo, difendici tu!!; grupa publiczna (22,3 tys. członków);
St. Michael the Archangel; grupa prywatna (18,9 tys. członków);
Novena Prayer to St Michael the Archangel; grupa prywatna (10,1 tys. członków);
Św. Michale Archaniele, chroń nas i wspieraj; grupa prywatna (3,9 tys. członków);
michalici.pl; grupa publiczna (3,2 tys. członków);
Rycerze św. Michała Archanioła; grupa prywatna (3,1 tys. członków).
Z czym św. Michał kojarzy się internautom?
Hasztagi to słowa lub frazy poprzedzone znakiem krzyżyka (#), które służą do oznaczania treści w mediach społecznościowych. Hasztagi pozwalają na łatwe grupowanie treści związanych z danym tematem, wydarzeniem lub konwersacją. Są popularne na wielu platformach społecznościowych, w tym na Facebooku.
Najpopularniejsze hasztagi na Facebooku poświęcone św. Michałowi Archaniołowi:
#sanmiguel – 4,7 mln postów
#santuario – 380 tys. postów
#Archangel – 332 tys. postów
#arcángeles – 145 tys. postów
#sanangelo – 120 tys. postów
#archangelmichael – 104 tys. postów
#stmichael – 52 tys. postów
#montesantangelo – 38 tys. postów
#saintmichael – 33 tys. postów
#ArcángelMiguel – 24 tys. postów
#arcangelo – 12 tys. postów
#stmichaelthearchangel – 11 tys. postów
#archaniołMichał – ponad 1 tys. postów
Podsumowując, trzeba stwierdzić, że św. Michał Archanioł to postać-symbol cieszący się rosnącą popularnością w mediach społecznościowych, które ze swej natury stanowią doskonałe forum do wyrażania osobistych opinii, uczuć i przeżyć. Opublikowane posty zachęcają do podjęcia duchowej walki w zmaganiach ze złem, zachęcają do modlitwy, dzielenia się doświadczeniami i dyskusji na tematy związane z bytami anielskimi.
Korzystając z social-mediów należy pamiętać, że twórcami i administratorami stron i grup na FB są nierzadko osoby, dla których temat archanielski stanowi jedynie pasję czy hobby i nie zawsze znajduje oparcie w gruntownej wiedzy teologicznej czy historycznej. Niemniej jednak internet, a w szczególności media społecznościowe, mogą pomóc w dotarciu do wiarygodnych informacji o aniołach i życiu duchowym, pozwolić na spotkanie osób, stowarzyszeń i wspólnot zainteresowanych pogłębieniem wiary oraz rozwojem i propagowaniem kultu św. Michała Archanioła, a także pomóc w dotarciu do miejsc jego objawień. Jako takie media społecznościowe mogą więc stać się przestrzenią krzewienia angelologii.
ks. Krzysztof Pelc CSMA
Artykuł ukazał się w dwumiesięczniku „Któż jak Bóg” 1/2024